Friday, September 24, 2010

Contoh Pemarkahan

(a) “…diramalkan pada masa akan datang, masalah pekerjaan akan menjadi punca kemiskinan di Bandar kerana globalisasi ekonomi. Hanya pekerja berkelayakan dan kemahiran yang akan diserap dalam sektor guna tenaga. Kemiskinan di Bandar lebih banyak membawa kesan neagtif kepada penghuninya berbanding dengan kemiskinan yang dialami oleh penghuni di luar Bandar. Kemiskinan Bandar membawa kesan secara langsung kepada kanak-kanak dan remaja…”

(Dipetik dan diubahsuaikan daripada ‘Kemiskinan dan Kesan Psikologi’

Dewan Ekonomi, mac 2008)

(i) Bagaimanakah globalisasi ekonomi menjadi punca Kemiskinan di Bandar?

Globalisasi ekonomi menjadi punca kemiskinan di Bandar kerana persaingan itu menyebabkan hanya pekerja yang berkelaykan dan berkemahiran akan ditawarkan peluang pekerjaan. (2 markah)

(ii) Dengan menggunakan tidak lebih daripada 50 patah perkataan, nyatakan kesan-kesan kemiskinan di Bandar kepada kanak-kanak dan remaja.

Kesan-kesannya kepada mereka ialah terdapat kanak-kanak dan remaja yang terlibat dengan jenayah seperti mencuri hanya kerana ingin menampung kehidupan daif mereka. Selain itu terdapat segelintir daripada mereka mengalami kesan psikologi yang buruk seperti sentiasa berasa rendah diri kerana ibu bapa atau penjaga mereka tidak mampu menyediakan keperluan asas kepada mereka.

Isi = 2

Huraian = 4

Bahasa = 2

No comments:

Post a Comment